Po sukcesie pierwszego programu „Mój elektryk” zdecydowano się na jego kontynuację w 2025 i 2026 roku. Zgodnie z założeniami tego programu, możliwość pozyskania dofinansowania będzie dotyczyła wyłącznie osób fizycznych, w tym tych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Z programu nie skorzystają spółki.
Warunkiem skorzystania z programu będzie złożenie wniosku. Wniosek może dotyczyć samochodów elektrycznych nabywanych bądź leasingowanych czy wynajmowanych (długoterminowo), których przebieg nie przekracza 6 tys. km, i których nabycie leasing czy najem nastąpił po 30 czerwca 2024 roku.
Zwróć uwagę, że wartość netto (nie brutto – jak było to dotychczas) samochodu, nie może przekroczyć 225 000 zł.
Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 40 000 zł. Jednak, podstawowa kwota dofinansowania, dla jednoosobowych działalności gospodarczych wyniesie 30 000 zł. Dodatkowe 10 000 zł tzw. „premii” otrzymasz pod warunkiem udokumentowania zezłomowania starego samochodu benzynowego, którego jest się właścicielem co najmniej 3 lata i którego złomowanie nastąpiło nie wcześniej niż przed 1 lutego 2020 roku.
Dotacja w tym programie jest przyznawana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z art. 129a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54).
Zwolnienie to będzie miało zatem zastosowanie w przypadku otrzymania dofinansowania przez przedsiębiorcę (ale również przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej).
Skoro otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia w PIT należy zastanowić się, czy koszty z tytułu nabycia samochodu elektrycznego, jego leasingu lub najmu długoterminowego, podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych.
W przypadku leasingu (najmu długoterminowego) mamy do czynienia z usługą. Tym samym koszty są rozliczane na bieżąco. Aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt, nie może znajdować się w grupie wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. I tak w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT wskazano, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. W wymienionych przepisach nie ma odwołania do pkt 129a, który to przepis określa zwolnienie z PIT – a tym samym wydatek poniesiony na opłacenie raty leasingu czy najmu długoterminowego może zostać zaliczony do kosztów.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku amortyzacji samochodu elektrycznego, czyli w przypadku nabycia samochodu.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Przepis ten odnosi się do wszystkich wydatków na środek trwałych, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, w tym w postaci dotacji.
Jeżeli planujesz kupić lub wyleasingować (wynająć) samochód elektryczny będziesz mógł skorzystać z dofinansowania. Zwróć jednak uwagę, że w przypadku leasingu (najmu) zwrócone dotacją wydatki będą nadal stanowiły koszt podatkowych. Inaczej jednak będzie w przypadku odpisów amortyzacyjnych. W każdym jednak wypadku otrzymanie dotacji nie będzie opodatkowane.