Kara za polubienie

7 kwietnia, 2025
Krzysztof Niemiec
Kara za polubienie
Aby dotrzeć do większego grona odbiorców przedsiębiorcy starają się organizować również akcje promocyjne, w tym gry, zabawy, loterie czy konkursy. Często można spotkać się na portalach internetowych tego rodzaju akcjami, np. polub stronę i udostępnij post możesz wygrać nagrodę. Organizując tego typu loterię możesz mieć duże kłopoty.

Działalność promocyjno-reklamowa

Wydatek na działalność marketingową stanowi koszt uzyskania przychodów. Organy podatkowe nie kwestionują wydatków na reklamę czy to w sieci, czy też formie banerów lub ogłoszeń w multimediach.

W ramach tych działań możesz także oferować towary czy ich próbki. Jeżeli wartość przekazywanych świadczeń nie przekracza 200 zł, klient nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego. Jeżeli jednak wartość to jest przekroczona, wówczas to ty będziesz zobowiązany do pobrania danych klienta i przeslania mu po zakończonym roku PIT-11. Z uwagi na tę komplikację działania promocyjno-reklamowe dotyczą towarów o niższej wartości.

Konkursy i sprzedaż premiowa

Inną formą działalności marketingowej jest tzw. sprzedaż premiowa – czyli przyznawanie rabatów, zniżek, ale także nagród po osiągnięciu określonego poziomu przychodów zakupów. Rozliczenie takiej akcji polega na sprzedaży towarów objętych akcją po zaniżonej cenie – czyli z przyznaniem rabatu. Jeżeli jednak akcja ta związana jest z przyznaniem nagród wówczas powstaje przychód po stronie klienta. Jeżeli wartość nagrody nie przekracza 2 000 zł, przychód ten korzysta ze zwolnienia z PIT.

Niektórzy przedsiębiorcy organizują różnego konkursy, w których zwycięzcy otrzymują nagrody.  Rozliczenie podatkowe konkursu jest już trochę trudniejsze. Aby jednak mówić o konkursie musi być zapewniony element rywalizacji (współzawodnictwa).

Wydatkiem związanym z organizacją konkursu może być nie tylko koszt jego zorganizowania przez podmiot zajmujący się taką działalnością, ale również koszt poniesiony na nabycie nagród, jakie klient może otrzymać ramach tego konkursu. Ważne jest, że wydatek ten musi być dokładnie udokumentowany, a zatem minimum jakie musisz mieć to regulamin tego konkursu. 

Wygrane w ramach konkursu nie korzystają ze zwolnienia podatkowego i są opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym. Dlatego też organizując konkurs przyznaje się nie tylko nagrody rzeczowe, ale również różnowartość podatku jaki należy pobrać od wartości przekazywanej nagrody, tak by klient nie musiał go nam dopłacać.

Loterie

Ostatni z omawianych przykładów działalności marketingowej ma formę loterii. Jak wspomniałem na początku jej zorganizowanie może być dla przedsiębiorcy bardzo kosztowne.

Loterie promocyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych. Zgodnie z tą ustawą loteria promocyjna to loteria, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Problemem jest to, że za nabycie towaru lub usługi może być potraktowane polubienie strony na mediach społecznościowych. Przekonała się o tym pani, która postanowiła zorganizować za pomocą portalu społecznościowego Facebook konkurs, w którym można było wygrać nagrody w postaci: zestawu kosmetyków oraz usługi w salonie urody w postaci stylizacji paznokci. Osoby chętne do wzięcia udziału w "konkursie" zgłaszały się poprzez polubienie strony internetowej na portalu społecznościowym Facebook, udostępnienie i polubienie postu, napisanie w komentarzu "biorę udział" oraz zaproszenie kolejnych 2 osób. Po zakończonym „konkursie” przeprowadzono losowanie, w wyniku którego wyłoniono dwie osoby, które wygrały nagrody. Rozstrzygnięcie konkursu zostało opublikowane na portalu Facebook.

Organy podatkowe uznały, że nie był to konkurs tylko loteria promocyjna. A ta, jako że podlega ustawie o grach hazardowych, wymaga uzyskania zezwolenia, którego organizatorka nie uzyskała. W konsekwencji nałożono na nią karę   w wysokości 10 000 zł, a także wszczęto postępowanie karno-skarbowe.

Ważne zatem abyś pamiętał, że chcąc organizować loterię musisz uzyskać zezwolenie. Koszt zezwolenia nie jest wysoki, bo wynosi 10% łącznej wartości brutto nagród.

Nagrody otrzymane w ramach organizowanych loterii korzystają jednak ze zwolnienia podatkowego – ale do łącznej kwoty 2280 zł.

Podsumowanie

Jak zatem widzisz konkursy i loterie to dwie równe formy prowadzenia działań marketingowych, które wywołują różne konsekwencje podatkowe. Chcąc przeprowadzić loterię nie zapomnij o konieczności uzyskania zezwolenia. Nagrody wydane klientom w loterii, podlegają zwolnieniu do kwoty 2280 zł. Nagrody w konkursie są opodatkowane.

Krzysztof Niemiec
Doradca podatkowy (nr wpisu 12043) w Kancelarii Bogdan Chudoba Adwokaci spółka partnerska. Ukończył studia na Politechnice Krakowskiej i Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe w zakresie doradztwa podatkowego na UEK.
Artykuł przypadł Ci do gustu? Warto go podać dalej!

Ostatnie wpisy

19 marca, 2025
Fundacja rodzinna
Z poniższego artykułu dowiesz się podstawowych informacji na temat fundacji rodzinnej. Jest no nowy podmiot funkcjonując...
Czytaj więcej ➔
3 marca, 2025
Nowy program „Mój elektryk”
Ogłoszono nowe warunki programu „Mój elektryk 2.0” a dokładnie „programu finansowania samochodów elektrycznych w Polsce”...
Czytaj więcej ➔
20 lutego, 2025
Zmiany w składce zdrowotnej w 2025 roku – najważniejsze zmiany
Jeżeli wybrałeś formę opodatkowania zasady ogólne (czyli skalę podatkową) lub podatek liniowy, składkę zdrowotną będzies...
Czytaj więcej ➔

Testuj za darmo!

Pełna funkcjonalność przez 30 dni bez opłat!
Copyright Comarch SA 2025
Copyright Comarch SA 2025
crossmenuchevron-down