W dobie rozwoju Internetu, bezpiecznych płatności, technologii mobilnej klienci coraz chętniej sięgają do oferty e-sklepów. Z pewnością doceniają też wygodę i oszczędność czasu. Do zakupów zachęcają też liczne promocje, darmowa dostawa lub bezproblemowy (często również darmowy) zwrot w razie niezadowolenia.
Dla wielu firm handlowych ratunkiem w sytuacji przestoju, np. spowodowanego zamykaniem stacjonarnych sklepów w związku z epidemią, jest uruchomienie sklepu internetowego i przeniesienie swojej działalności online.
Samo uruchomienie sklepu internetowego dla firmy, która już prowadziła działalność, jest szybkie i tanie. Można je opisać w dwóch krokach:
1. Rezerwacja domeny - można tego dokonać odwiedzając stronę jednego z dostawców domen i sprawdzić czy adres, który nas interesuje jest wolny.
2. Wybór oprogramowania i konfiguracja e-sklepu - uruchamiając sklep online poza oprogramowaniem do obsługi samego e-sklepu (np. Comarch e-Sklep ) warto wybrać dobry system ERP, który zarządza całością procesów sprzedaży. Tak system komunikuje się ze sklepem, pomaga w wysyłce towaru, w prosty sposób ułatwi dodanie opisów, zdjęć, cen. A gdy spływają zamówienia to jedyne co pozostaje to wystawić dokument (automatycznie, bez konieczności ręcznego przepisywania danych) i wysłać towar. Takim systemem jest Comarch ERP XT. Niewątpliwą zaletą dotyczącą zakładania sklepu online są niewielkie nakłady, które trzeba ponieść na początku zakładania sklepu. Warto przemyśleć np. kwestie logistyczne (przechowywanie towaru, sposób dystrybucji), które mogą podnieść koszty, ale z drugiej strony mogą być dla nas wygodne (gdy np. wynajmiemy magazyn zamiast trzymać towar we własnym domu).
Sklep internetowy musi mieć regulamin, trzeba też dbać o prawidłowe przetwarzanie danych osobowych klientów. To bezwzględne wymogi, które należy spełniać.
Należy przemyśleć sposoby dostarczania towaru do klientów, jeśli mamy taką możliwość można udostępnić odbiór osobisty, co klientowi pozwoli zaoszczędzić, a sprzedawcy nawiązać bezpośrednią relację, która jest bardzo cenna. Istotne jest także zaoferowanie klientowi jak największego wyboru w kwestii dokonania płatności, a co się z tym wiąże – zadbanie o bezpieczeństwo klientów i ich środki finansowe.
W pozyskaniu klientów z pewnością pomogą pozytywne opinie osób, które już skorzystały z naszej oferty. Dlatego warto dać klientom możliwość pozostawienia komentarza, może to znacząco ponieść poziom zaufania do naszego sklepu. Warto być też gotowym do nawiązania dyskusji z klientami, także tymi nieprzekonanymi lub wręcz niezadowolonymi.
Uzyskanie pozytywnych referencji będzie łatwiejsze, gdy w swojej działalności będziemy kierować się szeroko pojętą uczciwością. Takie zachowanie obejmuje też skoncentrowanie się na kliencie i jego potrzebach oraz umiejętność przeproszenia i przyznania się do błędu, gdy taki nastąpi. W takiej sytuacji nic lepiej nie poprawi wizerunku jak osobisty kontakt, wymiana towaru, a nawet dorzucenie jakiegoś bonusu.
Zadbanie o marketing. Mówiąc krótko – trzeba dać się znaleźć. Dlatego warto zainwestować w pozycjonowanie sklepu, przygotować dokładne opisy towaru, zadbać o wizerunek sklepu.